Tuesday, December 1, 2009

PROGRAM PENGHAYATAN JIHAD



PANTAI CHENANG, 30 Nov -Pas Langkawi melalui Lajnah Penerangan dan Dakwah sekali lagi berjaya menganjurkan Program Penghayatan Jihad yang merupakan program yang julung-julung kali diadakan di kawasan ini. Program anjuran bersama antara Lajnah Penerangan dan Dakwah serta Dewan Pemuda PAS Langkawi berjaya menarik penyertaan lebih kurang 80 orang peserta. Program yang diadakan di CD Motel Pantai Chenang ini dimulakan jam 8.30 pagi dan berakhir lebih kurang jam 5.30 petang.

Program bermula dengan ucapan aluan Yang Dipertua PAS Kawasan Langkawi, Sdr Zubir Bin Ahmad dan kemudiannya ucapan dari Timbalan Ketua Dewan Ulamak PAS Kawasan Langkawi, Ustaz Yusof bin Ismail. Antara pembentang kertas kerja pada program ini adalah Ustaz Abu Farid Nasr Hj Awang, Pengerusi Lajnah Tarbiyah dan Kepimpinan Dewan Pemuda PAS Langkawi diikuti pembentang kertas kerja yang kedua Ustaz Mohd Lutfi bin Ariffin yang juga merupakan Ahli Jawatan Kuasa Dewan Ulamak PAS Kedah. Manakala sesi penggulungan yang sepatutnya disempurnakan pada sebelah petang terpaksa ditangguhkan ke sebelah malamnya disebabkan kelewatan tiba Ustaz Nasrudin Hassan At-Tantawi ke tempat program. Walaupun tertangguh namun sesi penggulungan Program Penghayatan Jihad ini berjaya diadakan juga serentak bersama majlis ceramah di Markas PAS Sg Itau, Ayer Hangat.

En Ahmad Bin Sidek selaku Pengarah Program merangkap Ketua Penerangan PAS Kawasan Langkawi menyifatkan program ini sebagai berjaya mencapai objektif yang digariskan. Beliau juga amat mengharapkan usaha yang berterusan digembelingkan bersama agar program-program kefahaman dan tarbiyah ini makin disuburkan disegenap peringkat dalam parti.

Turut hadir dalam majlis ini, Yang Dipertua PAS Langkawi, Saudara Zubir Bin Ahmad serta seluruh kepimpinan Kawasan serta barisan kepimpinan Dewan Muslimat dan Dewan Pemuda. Penyertaan yang memberangsangkan juga datang dari kalangan pimpinan-pimpinan cawangan secara tidak langsung memberi suntikan semangat kepada pihak penganjur untuk menjadikan program ini sebagai program tahunan dalam kalendar Lajnah bagi masa-masa akan datang.

Sesi pendaftaran peserta

YDP PAS Langkawi Sdr Zubir Ahmad (kanan) bersama Timb. Ketua Dewan Ulamak PAS Langkawi Ustaz Yusof Bin Ismail

Tayangan Video Dokumentasi Perjuangan Almarhum Ustaz Fadzil Noor diselitkan antara pembentangan kertas kerja

Antara muslimat yang hadir

Antara Muslimin yang hadir

Pembentangan Kertas Kerja pertama oleh Ustaz Abu Farid Nasr Hj Awang bertajuk Fiqh Daulah atau Fiqh Kerajaan.

Kertas kerja kedua dibentangkan oleh Ustaz Mohd Lutfi Bin Ariffin berjaya membuka mata dan hati peserta tentang kepentingan jihad dalam kehidupan berjamaah.

Antara peserta yang tidak melepaskan peluang mengemukakan pandangan serta persoalan.

'Budi Ditabur Jasa Dibalas'..

Pemerkasaan program tarbiyah di semua peringkat menjadi agenda utama jamaah bagi memantapkan organisasi serta melahirkan generasi qiyadi dan jundi yang menyumbang kepada jamaah.

No comments:

Post a Comment